CAN bez tajemnic to seria 3 materiałów poświęconych budowie, działaniu oraz diagnostyce magistrali danych.
Z pierwszego odcinka dowiecie się jak jest zbudowana sieć, jakie są popularne usterki oraz jakich narzędzi można używać do diagnozy.
Zobaczymy również prawidłowy przebieg sygnałów oraz symulowane usterki na szynie danych High i Low speed.
source Serwis Elektryki i Elektroniki Samochodowej, Profesjonalny serwis samochody w Warszawie Wawer. Zadzwoń do nas. Powierz samochód profesjonalistom! Uczciwość i rzetelność. Szybka realizacja. Doświadczeni mechanicy. Nowoczesny sprzęt. Usługi: przeglądy gwarancyjne, mechanika samochodowa, warsztat z serwisem samochodowym specjalizujący się w mechanice, elektryce i elektronice samochodowej. Mechanik samochodowy w Warszawie.
Naprawa elektryki / elektroniki samochodowej. Oferujemy: – naprawę / odbudowę samochodowej instalacji elektrycznej w samochodach w Warszawie.
Posiadamy10 mobilnych mechaników w Warszawie + Sieć Warsztatów Samochodowych
Bardzo dobry i pouczający program. chociaż mam niedosyt , byłbym bardzo wdzięczny gdyby zechciał Pan dokonać szczegółowego pokazu jak należy podpiąć oscyloskop, oraz czy czyta Pan wykresy bezpośrednio z ekranu oscyloskopu , czy może ma Pan oscyloskop skojarzony z komputerem jeśli tak to interesuje mnie czy w komputerze musi być wgrany program. Będe bardzo wdzięczny jeśli zechce Pan zaspokoić moją ciekawość. Z wyrazami szacunku T.T
Trochę zamieszanie na tym rysunku o szybkim CAN 🙂 Co do 60 Ohm – to nie ma to nic wspólnego z prawem Ohma, tylko wychodzi to z wzoru na równoległe połączenie rezystorów. Film bardzo ciekawy, zagadnienie wytłumaczone w przystępny sposób. Pozdrawiam 🙂
getełej (get away) brzmi i znaczy co innego niż, gejtway(gateway) który nie do końca tłumaczy (pomijam prędkości i inne magistrale jak FR), a raczej filtruje ruch (routing) a przede wszystkim fizycznie separuje sieci by w przypadku np zwarcia lub innego uszkodzenia podsieci nie "kłaść" całej architektury. Ale bardzo fajnie że poruszasz ten temat. Pozdrawiam
W obecnie produkowanych samochodach pojawia się siec przemysłowa ethernet. "Gateway" staje się klasycznym routerem pomiędzy podsieciami. Czy zasada działania autonomicznych podsieci pozostaje taka sama?
Jak ze się cieszę ze mamy polskiego” ScannerDanner „ bo w dzisiejszej technologi prawie wszystkim steruje elektronika a pan Arek ja dla nas wykłada najprościej jak się da. Tak trzymać ( czekam na dalsze filmiki).
Ponieważ pada to słowo milion razy, zwróć uwagę że getaway (getełej) i gateway (gejtłej) to dwa różne słowa oznaczające zupełnie inne rzeczy. W przypadku CAN chodzi o to drugie 🙂
Okiem elektronika widać jak byk że nie ma pojęcia o czym mówi. Na samym początku nie wyjaśnił że zakłócenia się znoszą (sumowanie odwróconego sygnału) tylko powiedział że "sterownik wie"… Otóż sterownik z praw fizyki nie ma najmniejszej możliwości wiedzieć czy impuls pochodzi z urządzenia czy z zakłócenia, dlatego wysyła się dwa odwrócone impulsy, po czym node odbierający "mierzy" różnicę między obydwoma przewodami. Jeśli pojawi się impuls np. dodatni na obu przewodach to różnica między przewodami wynosi 0. Dużo lepiej to wytłumaczył facet na kanale rs elektronika – być może lepiej niż ja teraz.
Pytanie z innej beczki, gdzie znajdę źródła informacji na temat sieci CAN w pojazdach samochodowych ? Są jakieś płatne programy które to obsługują ?
Skręcanie kabli eliminuje zjawisko przesłuchu 🙂 ps. Fajny kanał dobrze aby się rozwijal
Jesteś przekozak #ślunsk
👍
Jaka szkoda że dopiero teraz odkryłem ten kanał ;( nie wiedzialem że ktoś tak dobrze po polsku to zrobił, pozdro!
Kogo to interesuje 😁
Bardzo dobry i pouczający program. chociaż mam niedosyt , byłbym bardzo wdzięczny gdyby zechciał Pan dokonać szczegółowego pokazu jak należy podpiąć oscyloskop, oraz czy czyta Pan wykresy bezpośrednio z ekranu oscyloskopu , czy może ma Pan oscyloskop skojarzony z komputerem jeśli tak to interesuje mnie czy w komputerze musi być wgrany program. Będe bardzo wdzięczny jeśli zechce Pan zaspokoić moją ciekawość. Z wyrazami szacunku T.T
Więc jak to jest z tą siecią can wysokich prędkości? Jak zachowa się sieć gdy zamienimy przez pomyłkę przewody low speed i hi speed?
Trochę obok tematu. Czy są jakieś scanery, które umożliwiają dostęp do funkcji serwisowych Merc np.glc od roku 2160, ale uwaga w cenie około 2000zl.
brawoo za przemial wiedzy
dzieki tobie naprawilem swojego mercedesa jestes wielki pozdr
Co to za glupoty! NIE uczcie sie z tego… lepiej siegnijcie po ksiazke. Nawet nie jest wyjasniony arbitraz
Nareszcie fajny materiał na temat CAN, Dzięki!
…a jak znasz już CAN, to możesz się tak bawić: https://www.youtube.com/watch?v=cxDYwka952I
Niesamowite Kawał zajebistej wiedzy. Dziękuję serdecznie. Cieszę się ze mogłem ją dostać za darmo w takiej jakości oby tak dalej leci łapka 😉
CAN (high) pin 6 CAN (low) pin 14
Trochę zamieszanie na tym rysunku o szybkim CAN 🙂 Co do 60 Ohm – to nie ma to nic wspólnego z prawem Ohma, tylko wychodzi to z wzoru na równoległe połączenie rezystorów.
Film bardzo ciekawy, zagadnienie wytłumaczone w przystępny sposób. Pozdrawiam 🙂
"Getełej" 🙂
Bardzo dobry i ciekawy materiał. Pozdrawiam.
👍
Dzięki za bardzo dużą ilość wiedzy, mam na myśli wszystkie filmy jakie zapodajesz. Subik kliknięty.
Pozdrawiam, Kamil.
getełej (get away) brzmi i znaczy co innego niż, gejtway(gateway) który nie do końca tłumaczy (pomijam prędkości i inne magistrale jak FR), a raczej filtruje ruch (routing) a przede wszystkim fizycznie separuje sieci by w przypadku np zwarcia lub innego uszkodzenia podsieci nie "kłaść" całej architektury. Ale bardzo fajnie że poruszasz ten temat. Pozdrawiam
W obecnie produkowanych samochodach pojawia się siec przemysłowa ethernet. "Gateway" staje się klasycznym routerem pomiędzy podsieciami. Czy zasada działania autonomicznych podsieci pozostaje taka sama?
Instrukcje nie przewidują ze samochód jest po kolizji źle naprawiony tylko ze wszystko działało i nagle przestało
Z racji, że kosztowało Ciebie to dużo pracy- to oglądanie całych reklam to przyjemność.
Jak ze się cieszę ze mamy polskiego” ScannerDanner „ bo w dzisiejszej technologi prawie wszystkim steruje elektronika a pan Arek ja dla nas wykłada najprościej jak się da. Tak trzymać ( czekam na dalsze filmiki).
Super się Cb słucha.Dykcja na szóstkę o wiedzy nie wspomnę😉
Super !
Człowieku, z taką wiedzą i doświadczeniem życzę Ci 500 tys. subów w rok 🙂
Nie getełej tylko gejtłej raczej 🙂
Dziękuję za przekazanie obszernej wiedzy!
Też pracuje na oscyloakopie snap on i PICO.
Poprawna diagnoza to podstawa
6 – CAN High 14 -CAN LOW
na przyrzadzie uniwerslanym szyna Hi speed jest poza zakresem częstotliwości przyrządu lub nie obsługuje ramek cyfrowych Hi Speed
Ponieważ pada to słowo milion razy, zwróć uwagę że getaway (getełej) i gateway (gejtłej) to dwa różne słowa oznaczające zupełnie inne rzeczy. W przypadku CAN chodzi o to drugie 🙂
Okiem elektronika widać jak byk że nie ma pojęcia o czym mówi. Na samym początku nie wyjaśnił że zakłócenia się znoszą (sumowanie odwróconego sygnału) tylko powiedział że "sterownik wie"… Otóż sterownik z praw fizyki nie ma najmniejszej możliwości wiedzieć czy impuls pochodzi z urządzenia czy z zakłócenia, dlatego wysyła się dwa odwrócone impulsy, po czym node odbierający "mierzy" różnicę między obydwoma przewodami. Jeśli pojawi się impuls np. dodatni na obu przewodach to różnica między przewodami wynosi 0. Dużo lepiej to wytłumaczył facet na kanale rs elektronika – być może lepiej niż ja teraz.
Mimo kilku błedów i pomyłek które zostały wypisane przez komentujacych – to bardzo dobry materiał. Nie omieszkam obejrzeć pozostałych części.
17:44 120/120=1 natomiast 120 podzielić na pół zapisujemy 120/2 =60